il design thinking nasce negli anni 60 e fino ad oggi sono stati elaborati moltissimi modelli. e’ bello ed interessante capire ognuno di questi per avvicinarsi alla materia.
1.Herbert Simon l’inventore del Design Thinking
con il libro “the science of the artificial” 1960 inizia a parlare di “design research”, “scienza del design” e Design Thinking vincendo il premio nobel definendo il design thinking nelle seguenti fasi
- define
- research
- ideate
- prototype
- choose
- implement
- learn
2.IDEO gli evangelisti
(Terry Winograd, David Kelley,Larry Leifer) nel 1990 è il primo ad elaborare, scrivono un libro “bringing design to software” e “designer stance”. questi li portano a creare il ” Design Thinking Research Symposia” e diverse teorie elaborate nel tempo
il modello chiamandolo deep dive e pubblicando la metodologia con MIT.
- Understand
- Observe
- Visualise
- Evaluate
- Implement
deloitte lo acquisirà nel 2006 ed espone l’importanza di analizzare e sintetizzare bene le informazioni come principale punto critico del design thinking ed introduce il “second spectrum” come tecnica che funziona.
successivamente Tim Brown lo riformulerà in 3 step riprendneod le teorie del Human Centerd Design (HCD)
- inspire / Hear
- Ideate / Create
- Implement / Deliver
3.Stanford Design School e la diffusione
successivamente la conosciuta anche come Hasso Plattner Institute of Design elabora quello che è il modello più conosciuto
- Empathise
- Define
- Ideate
- Prototype
- Test
4.HPI in Potsdam – i moderni
D-School at the  Ulrich Weinberg + stanford nel 2008 lasciano un modello congiunto
Altri arrangiamenti in corso
5.Austin Center for Design
6.DEEP di Mary Cantwell
7.il Design council
creerà poi le 4D facendo uso del doppio diamante fondamentale per sviluppare le attività di divergenza e convergenza.
- Discover
- Define
- Develop
- Deliver
8.Jeanne Liedtka and Tim Ogilvie
la rifomrula in le 4What, pubblicando poi il libro Design for growth della columbia university
- What is? Exploring the current reality
- What if? Envisioning Alternative Futures
- What wows? Getting users to help us make some tough choices
- What works? Making it work in-market, and as a business
9.google design sprint
il modello è molto veloce, dura 5 giorni e anche noi lo utilizziamo per i clienti più scettici.
- Unpack
- Sketch
- Decide
- Prototype
- Test
10.microsfot
Surya V ank
- Understand – this phase focuses on the research and gathering information about the user in order to observe their needs and clearly understand it.
- Envision – In this phase, the design team analyzes the data collected from the understand phase and use it to think of the solution for the addressed problems.
- Specify – After sharing and discussing ideas, the design team define the solution and build a detailed specification for the product.
- Implement – The product is developed based on the specifications highlighted in the previous cycle. this phase includes developing the prototypes and testing the product before releasing it to the market.
- Maintain – The product is a case of continuous evaluation and testing in order to apply these modifications in the next releases it.
poi arriva lui  Erez Kikin Gil,
- Understand – This is the research stage that involves investigating the problem that needs to be addressed, ethnographic user research, and the design research.
- Ideate – The team starts to visualize the solution directly through sketches, scenarios, and other prototyping tools. The stakeholders communicate together in this phase to brainstorm and discuss the new ideas over the course to solve the user problems
- Test – This stage runs through both the ideate and product cycle in order to test and evaluate the prototype and ensure it solves the user’s problems. different tools are used in this phase such as the comparison studies, benchmarks, and product usability.
- Communicate – The results of the previous stage is shared with the stakeholders using different channels in order to ensure that the product is viable from different perspectives.
11.SAP
VEDI ANCHE: IL NOSTRO MODELLO DI DESIGN THINKING CHE UNISCE DATI E CREATIVITA’